Az Artemis 1 misszió során már odafönt tesztelik a hangvezérlést, hogy a későbbi küldetésekben bevethessék a űrhajósok támogatására is.
Ahogy egyre jobban összefonódnak a piaci vállalkozások az űrutazással, szinte már nem is meglepő a Lockheed Martin szerdai bejelentése, amelynek értelmében a közelgő Artemis 1 misszió részeként egy Amazon Echo intelligens otthoni asszisztenst is elküldenek az űrbe. Az űrhajósok persze nem a másnapi időjárást fogják tudakolni tőle, és nem is a kedvenc számíikat fogják bekérni az Alexától, hanem azt próbálják majd megvizsgálni, hogy a kereskedelmi forgalomban is kapható hangfelismerő technológiát hogyan lehetne felhasználni a legénység támogatására a jövőbeni küldetések során.
A Callisto névre keresztelt projekt az Amazon és a Cisco partnerségee nyomán született meg, és annak a bemutatására irányul, hogy az Alexa és a Cisco Webex telekonferencia-platformja hogyan lenne majd ilyen céllal is alkalmazható a jövőben. A SpaceNews beszámolója ezzel kapcsolatban a a Lockheed Martin kereskedelmi polgári űrstratégiáért felelős igazgatóját idézi, aki szerint néhány egyedi humán interfész technológián keresztül próbálják egyszerűbbé, biztonságosabbá és hatékonyabbá tenni az asztronauták munkáját.
A Lockheed ambiciózus tervei szerint az Amazon és a Cisco felvonultatott megoldásai a legegyszerűbb feladatoktól a szó szerinti rakétatudományig képesek lesznek majd segteni az embereket: a legénység tagjai hozzáférhetnek rajtuk keresztül például a repülési pályával kapcsolatos kulcsfontosságú adatokhoz, és akár hangutasítással is módosíthatják az űrhajók vezérlését. A SpaceNews szerint a Callisto hasznos terhével az űrhajósok innentől csak elrikkantják magukat, hogy „Alexa, mi az átlagos hőmérséklet az akkumulátorokban, és mi a csúcshőmérséklet”, rendszer pedig egyből elvégzi nekik az adatok feldolgozását.
Az Alexa eleve az űrből jött
Érdemes megjegyezni, hogy maga az Artemis 1 még személyzet nélküli küldetés lesz, így valójában senki sem tartózkodik majd a fedélzeten, hogy tesztelje Callisto hangvezérlését. Ehelyett „virtuális legénység” fogja kiadni a parancsokat a mesterséges intelligenciának, hogy teszteljék a repülés során, egyáltalán mennyire és hogyan használható a dolog akár az olyan más fejlesztéseknél is, mint az Orion űrhajó, a Gateway Hold-űrállomás, a roverek és számos más alkalmazás. Ennyiben tehát a Callistónak egyelőre inkább csak reklámértéke van, mint tényleges haszna, de az első lépés lehet a hangutasítással is irányítható űreszközök felé.
Az új technológia egyik alapvető szerepe az lenne, hogy az űrhajósok rajta keresztül férjenek hozzáférjen és elemezzék az űrhajók telemetriai adatai. A cikk szerint ugyanis ezen a területen is igaz, hogy fuldokolnak az adatokban, miközben annak ellenére sem jutnak hozzá mindig az összes szükséges információhoz. A Callisto emellett persze vezérelheti a világítást és a kijelzőket az űrhajó belsejében, de elindíthatja az űrhajó rendszerek diagnosztikai tesztelését, vagy a Webex segítségével adatokat cserélhet, és támogathatja a whiteboarding együttműködést a földi csapatokkal.
A Callisto az Alexa fogyasztói piacon is elérhető változatát használja, az Amazon mérnökei pedig a Lockheed Martin és a Cisco munkatársaival közösen ügyködtek rajta, hogy a kihívásokkal teli környezetben is jól működjön a korlátozott internet-hozzáféréstől egészen és az Orion-kapszula belsejének sajátos akusztikájáig. A szimulátorokban való alapos tesztelést követően a projekt résztvevői úgy látják, hogy a Callisto készen áll az űrbéli bevetésre is; ebben külön érdekesség, hogy az Alexa fejlesztését állítólag már a kezdetekkor a Star Trek scifi-sorozatból megismert hangvezérlés inspirálta, így a kör be is zárulna, ha az Amazon terméke egy valódi űrhajóban jelenne meg.
Forrás:Bitport