A neveléstudomány nem csak a szülőknek lehet érdekes tudományterület, hiszen a mindannyiunkat körülvevő életről szól. A budapesti programok közül szemezgettünk.
Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara egy négy országot felölelő Erasmus+ kutatási-fejlesztési projekt keretein belül keresi a választ arra a kérdésre, hogyan segítheti a digitális meseírás az inklúziót. A nemzetközi együttműködés célja a megismerés, nyitottság, elfogadás és befogadás erősítése az általános iskolákban, amelyet osztálytermi tevékenységekkel, játékokkal, mesekönyvekkel, versekkel, videókkal, és egy alkalmazással igyekeznek elérni. Dr. Árva Valéria és Trentinné Dr. Benkő Éva tart előadást arról, hogyan dolgozzák fel a tanulók a beilleszkedési és befogadási nehézségeket az alkalmazás segítségével.
Tekinthetjük-e a múzeumokat a kisgyermekek és családjaik innovatív, kulturális játszóterének? Az ELTE TÓK és a Hetedhét Játékmúzeum közösen életre hívott egy óvodásoknak szóló múzeumi mintafoglalkozást, amely egy komplex összművészeti alkotás: több tudományterület, több művészeti ág szerencsés találkozása a múzeumban. Azokban a múzeumokban, ahol alkalmazzák az óvodások életkori sajátosságaihoz kialakított (ELTE–TINLAB Múzeum a Legkisebbeknek) módszert, megnövekszik a gyerek- és felnőtt látogatók száma. Dr. Kolsai Nedda Ilona előadása.
A Semmelweis Egyetemen Vadász Zsuzsanna előadását hallgathatjuk meg a művészettel megtámogatott komplex fejlesztésről. Alkotás? Fejlesztés? Öröm? A sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztése célzottan történik a képzőművészeten keresztül – képek, rácsodálkozás, kommunikáció, kapcsolatteremtés. Játékos alkatás, gyermekrajzok, fotók, közös alkotások, preferált színek világa.
Ugyanitt Bajon Ildikó konduktor vezetésével beszélgetésen vehetünk részt a csecsemőkori mozgásfejlődésről, vagyis az utóbbi évek egyik legforróbb neveléstudományi témájáról. A mozgás fejlődéséből az idegrendszer komplexitása révén következtetni lehet más területek fejlődésére is, így hamarabb észlelhetők és korrigálhatók esetleges eltérések, ugyanakkor ez egy folyamatos aggodalmat, frusztrációt generál a szülőkben, akik megelőzés céljával viszik csecsemőiket különböző terápiákra, fejlesztésekre, akkor is, ha az a babának akár kellemetlen. Az előadás/beszélgetés során ezzel a „mizériával” kapcsolatban a leggyakrabban előforduló kérdéseket, problémákat vesszük górcső alá.